OBS Uppdatering 29 november 2017

Det är snart 2 år sedan jag skrev nedanstående artikel och även om allt fortfarande stämmer har jag lärt mig mycket mer sedan dess. Jag har sammanfattat allt du behöver veta om de enligt mig 6 bästa kosttillskotten i en helt gratis e-bok. Allt du behöver göra för att få den är att skriva upp dig på min e-postlista som är helt gratis och 100% spamfri. Du kan skriva upp dig via formuläret nedanför:

Är du också nördigt intresserad av kosttillskott? Skriv upp dig på nyhetsbrevet för att få ett gratis exemplar av min e-bok samt meddelande om när nya artiklar kommer eller annat intressant händer inom kosttillskottsvärlden!

Som nybörjare kan det vara svårt att veta vad som är dom bästa kosttillskotten om man vill maximera sina resultat med gymträningen. Med detta menar jag dom bästa kosttillskotten för muskelökning. Det finns ju nästan hur många olika kosttillskott som helst på marknaden idag. Jag tänkte här ge en kort sammanfattning på vad som är dom bästa kosttillskotten, allting underbyggt av studier och fakta.

Bästa kosttillskotten för muskelökning

Det finns några kosttillskott som utmärker sig på så sätt att dom har visat ge effekt i olika vetenskapliga studier. Det finns nämligen många kosttillskott som inte ger något direkt resultat utan mer är ett sätt för kosttillskottsföretagen att tjäna pengar.

Ett av de bästa kosttillskotten är proteinpulver.

Core Whey Protein är det bästa proteinpulvret enligt mig. Gott, proteinrikt och billigt. Köp på Svenskt Kosttillskott.

Det allra bästa kosttillskottet – proteinpulver

Det allra bästa kosttillskottet enligt mig är ett vanligt proteinpulver. Detta för att det om och om igen har visats hur viktigt det är med protein för att bygga muskler.

Man kan få i sig tillräckligt med protein via kosten om man äter mycket kött och andra proteinrika livsmedel. Men det kan ändå vara svårt att komma upp i mycket höga nivåer utan ett tillskott. Det är även så mycket smidigare att ta med en proteinshake till gymmet istället för en tallrik mat. Och just innan och efter ett gympass är det extra viktigt med protein. Detta kombinerat med ett lågt pris gör att jag anser att vanligt proteinpulver är det bästa kosttillskottet.

Kreatin

Kreatin är ett av få tillskott som har mycket studier som bekräftar verkliga resultat. Det finns två effekter man får ut av att använda kreatin:

  • Du orkar lite mer på gymmet och kan på så sätt bryta ner dina muskler extra mycket. Detta gör att dom sedan byggs upp extra mycket under återhämtningen.
  • Bara självaste användandet ger dig en muskelökning på cirka 0,5 %. Det kan verka lite men är ganska “unikt” bland kosttillskott, att bara genom användandet öka muskelmassan. Läs mer om dessa fördelar på kreatin sidan.

Egentligen skulle kreatin kunna vara det bästa kosttillskottet om man äter riktigt mycket protein genom kosten. Men jag tror ändå att folk i längden inte gör det och dom har heller inte möjligheten att ha en proteinshake innan och efter gympasset. Därför anser jag att proteinpulver är viktigare och bättre då det uppfyller den viktiga och grundläggande funktionen att få i sig mycket protein.

Aminosyror

Aminosyror (EAA och BCAA) skulle kunna sägas vara ett “proteinpulver-deluxe”. Studier har visat att det stimulerar proteinsyntesen bättre än vanligt proteinpulver. Extra bra är det att ta i anslutning till gympassen.

Läs mer om BCAA och vilka som är de bästa produkterna enligt mig.

PWO/koffein/beta alanin

Som sagt finns det inte så många kosttillskott som har en påvisad effekt för träningen. Men några ytterligare är koffein och beta alanin. Dessa kosttillskott gör främst att du orkar lite mer. Orkar du lite mer kan du pusha dig hårdare och bryta ner musklerna mer. Ofta finns just koffein och beta alanin i PWO (pre workout) produkter.

Det är det minst viktiga kosttillskottet i denna lista men ändå värt att nämnas. Man skulle lika gärna kunna tagga till sig mentalt innan gymmet med till exempel musik. Men ofta kan man ju vara lite hängig och då är detta det bästa kosttillskottet för att tagga till och göra ett bra pass. För om du i längden är slö under dina pass kommer dom att bli sämre och i det långa loppet kommer du få sämre resultat.

Övriga bra kosttillskott

Övriga bra kosttillskott kan vara vitaminer och mineraler. Dom flesta får man i sig via kosten men vissa är såpass viktiga att det kan vara bra att tillföra extra.

Har man stora problem att gå upp i vikt kan även en gainer vara ett bra kosttillskott.

Gillade du artikeln? Dela den gärna på sociala medier via knapparna nedanför!

Få en gratis e-bok!

Är du också nördigt intresserad av kosttillskott? Skriv upp dig på nyhetsbrevet för att få ett
gratis exemplar av min e-bok samt meddelande om när nya artiklar kommer eller annat intressant händer inom kosttillskottsvärlden!