Att äta ”grönt” i alla dess olika former blir bara mer och mer populärt. Ännu mer intressant är det om livsmedlet klassas som en så kallad ”superfood” vilket innebär att näringsinnehållet och hälsoeffekterna är utöver det vanliga. Ett ganska omtalat och populärt livsmedel i denna gröna kategori är vetegräs, vilket vanligtvis säljs i form av vetegräspulver.

Vad är vetegräs?

Juice av vetegräs

Privat framställning av juice med en vetegräspress. (Bildkälla: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WheatGrassJuicing.jpg)

När man pratar om vetegräs som ett kosttillskott handlar det om samma sorts vete (Triticum aestivum) som används till mat i dagens samhälle (vetemjöl). Skillnaden är att vetegräset består av hjärtbladen från den unga plantan. Först några månader senare bildas de högre blombärande skotten varifrån vetemjöl kan produceras.

Istället för att äta gräset som det är (vilket knappast är så gott eller trevligt) framställer man ett koncentrerat vetegräspulver. Detta pulver är mycket enkelt att använda i olika recept på smoothies, drinkar, mat med mera. Vetegräs innehåller inte gluten eftersom man endast använder hjärtbladen och inte skotten. På engelska heter det Wheatgrass.

Vetegräs användes redan för över 5000 år sedan i området kring Egypten och Mesopotamien. Det sägs att egypterna hyllade gräsets positiva effekter på hälsa och vitalitet. Den moderna ”skaparen” av livsmedlet var amerikanen Charles Francis Schnabel. På 1930 talet upptäckte han att sjuka höns blev friska och även la fler ägg efter tillskott av vetegräs.

Vad är vetegräspulver bra för?

Råvaran till vetegräspulver

Flera av de populära livsmedlen inom greens, superfood med mera tillskrivs ofta mycket hälsofördelar. Ibland är dessa fördelar och effekter överdrivna eller till och med helt tagna ur luften. Det beror såklart på vem som står bakom uttalandet. Är det en tillverkare eller webbshop som säljer produkten kan det överdrivas en del och det är helt enkelt reklam och marknadsföring. Men bortsett från detta så kan det såklart finnas positiva effekter på kropp och hälsa!

Precis som frukt och grönt i allmänhet är väldigt nyttigt gäller det även vetegräs. Något som ofta lyfts fram som det bästa med vetegräspulver är det höga innehållet av klorofyll, fibrer och antioxidanter. Det finns några studier gjorda på vetegräs och flera av dem uppvisar positiva resultat. Flera handlar om en förmåga att motverka och förebygga cancer (1). Dock är studierna bristfälliga och mer forskning behövs.

Det som gjort vetegräs så omåttligt populärt är främst personliga anekdoter och erfarenheter. Folk rapporterar att de mår bättre efter de börjat med tillskottet och lyfter flera hälsosamma effekter. Det är saker som att det förhindrar bakterietillväxt, sänker blodtrycket, förbättrar immunförsvaret, stimulerar läkning och förbättrar PH balansen i kroppen. Även om det inte finns några studier kan det såklart vara så att vissa av effekterna finns på riktigt. Sen exakt deras storlek är en annan fråga. Som så ofta annars är den ”tråkiga” slutsatsen att man måste testa själv om man är intresserad.

Näringsinnehåll

Näringsmässigt är vetegräspulver främst rikt på Vitamin A (betakaroten) men väldigt många andra vitaminer och mineraler förekommer också. Däribland Vitamin B6, C och E, järn, zink, magnesium, kalcium och kalium. Per 100 gram innehåller det cirka 25% protein och lika mycket fibrer. Runt 5% kolhydrater och fett och omkring 250 kcal. Dessa siffror kan dock variera en del från produkt till produkt.

Att köpa vetegräspulver

Vill du testa denna populära superfood köper du det enklast online eller i välsorterade kosttillskott/hälsokost affärer. Det man bör tänka på är att välja en ekologiskt certifierad produkt för att minimera risken av miljögifter, tungmetaller med mera. Två produkter som uppfyller detta är Vetegräs EKO och Rawpowder.

Recept och dosering

När det kommer till recept och dosering finns det många likheter med algen Spirulina jag nyss skrev om. Vetegräspulver är inte så gott naturellt så det rekommenderas att blanda det i olika smoothies eller juicer. Det är dock ganska populärt att ta dricka det i form av en vetegrässhot och det är ju smidigt om man inte har problem med smaken. En normal dosering brukar anges till runt 5-10 gram och det kan vara bra att börja lågt när man är ovan.

Nedanför är ett recept jag hittade på koket.se som verkar gott:

  • 1 deciliter färskpressad apelsinjuice
  • 5 blad färsk spenat
  • 1 matsked pressad citronsaft
  • 1 tesked färsk ingefära, riven
  • 1 tesked vetegräspulver

Kör allt i en mixer och servera!

Referenser

  1. The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications – Mini Rev Med Chem. 2015;15(12):1002-10

Gillade du artikeln? Dela den gärna på sociala medier via knapparna nedanför!