I detta inlägg tänkte jag skriva om det aningen kontroversiella tillskottet synefrin. Jag har de senaste veckorna testat och använt synefrintabletterna Synephrine Hardcore från Chained Nutrition.

Först vill jag bara säga några ord: Detta är ett tillskott med stark effekt, det är inte olagligt men samtidigt inget som rekommenderas av svenska livsmedelsverket. För dig som är van och gillar stimulerande ämnen som koffein, pre workout med mera kan detta vara ett intressant tillskott att testa. Men för dig som är känslig och tycker en kopp kaffe är tillräckligt är synefrin inget jag rekommenderar.

Vad är synefrin?

Synephrine hardcore från chained nutrition

Det är ett centralstimulerande ämne som har en uppiggande effekt och även påstås dämpa hunger. På engelska heter det synephrine. Det återfinns i stora mängder i skalet och frukten från den omogna citrusfrukten pomerans.

Kemiskt är det väldigt likt efedrin som förut var väldigt populärt som centralstimulerande ämne i PWO:er och bantningspiller. Efedrin försvann från alla kosttillskott 2005 då det blev läkemedelsklassat i Sverige.

Många kosttillskottstillverkare ersatte då efedrinet med just synefrin. Det är dock stor skillnad på de två substanserna där efedrin är mycket mer uppiggande och prestationshöjande.

Test och recension

Synefrin test, recension och omdöme

Jag har som sagt testat Synephrine Hardcore från Chained Nutrition och mitt sammanfattande omdöme är lite spretigt. Några gånger fick jag väldigt bra effekt av det och andra gånger halvdan effekt kombinerat med lite dipp/illamående efteråt. Jag har använt dem som PWO men många använder de även som bantningspiller/fettförbränningstabletter.

Dessa synefrin tabletter innehåller totalt 40 mg styck. I de studier jag läst har dosen varit mellan 10 och 100 milligram så där någonstans kan nog sägas vara en ”normal” dosering. Det sägs även vara en synergist med koffein, dvs. att det förstärker effekten. Därför är det vanligt att man kombinerar synefrin och koffein, vilket också jag gör. Dock blir effekten som sagt starkare och det är såvitt jag vet inte tillåtet att sälja kosttillskott som innehåller både synefrin och koffein utan de måste säljas separat.

Den första gången tog jag 1 synefrintablett på 40 mg och en koffeintablett på 200 mg. Effekten började kännas av efter cirka 10 min. Jag blev märkbart mer taggad och fokuserad på gymmet. Jag har inte använt någon riktigt PWO på länge utan bara kaffe/koffein och effekten av synefrin är märkbart bättre och mer intensiv. Det negativa var att jag fick en så kallad dipp eller lätt illamående ca 1-2 h senare men det var inte så farligt och gick över lite senare. Jag var hursomhelst mycket nöjd med första testet.

Nästa gång tog jag 2 synefrintabletter och en koffein. Effekten kändes liknande men jag mådde lite sämre efteråt på kvällen jämfört med en tablett. Sedan dess har jag bara tagit en tablett eftersom jag kände att det räckte för mig. Vissa gånger kände jag mig inte riktigt lika taggad på gymmet men mådde bra hela dagen, alltså ingen dipp. Andra gånger kände mig lite små-speedad hela dagen, lite samma ”stim” känsla man kan få av vissa PWO:er vilket jag gillar.

Synefrin och koffein

Det är vanligt att kombinera med koffein för bättre effekt.

Angående den hungerdämpande effekten så upplevde jag faktiskt den. Det finns kritiker som påstår att det mesta av sånt är placebo etc. Men jag kände verkligen en skillnad. En dag när jag tog synefrin innan gymmet så käkade jag kort därefter. Sex timmar senare, på kvällen, skulle jag äta igen och vanligtvis är jag riktigt hungrig då, men denna gång hade jag väldigt liten aptit och så var det oftast när jag tog synefrin. En annan sak värd att tillägga är att det kan ha laxerande effekt, precis som kaffe och koffein.

Som helhet ger jag det ett aningen negativt betyg. När det väl fungerade bra, som första gången, var det som en bra PWO. Men andra gånger var effekten inte lika bra längre, lite som att jag fick nån sorts tolerans. Men det var ändå bättre en bara koffein. Det som drar ner mitt betyg är att jag vissa gånger fick en liten dipp eller lätt illamående/obehag efteråt. Inget allvarligt men ändå något som drar ner betyget.

Gillar du PWO och liknande och aldrig har testat synefrin kan du definitivt ge det en chans om du vill. Men det är inget magiskt och man klarar sig bra utan det.

Klicka här för att köpa den burk jag testade från Gymgrossisten!

Även Svenskt Kosttillskott har synefrin, spana in det här!

(Eftersom det endast handlar om ett specifikt ämne är det inte så noga vilket märke man väljer)

Är det farligt, vad säger forskning och studier?

Det är lite svårt att få en bra bild eftersom flera av de studier som finns, på ett eller annat sätt haft inblandning av ett företag som säljer produkter med just synefrin. Till exempel dessa två review-studier (1), (2) går igenom tidigare forskning och studier och kommer fram till att synefrin inte har några hälsovådliga effekter och att det även kan hjälpa till med viktnedgång. När man scrollar ner till Acknowledgments/Disclosure ser man att två företag haft ett finger med i spelet, Nutratech Inc och Novel Ingredients som båda har sålt produkter med synefrin. Huruvida det innebär att studierna inte går att lita på vet jag inte men det är bra att ha koll på.

En annan studie från 2015 (3) visar på bättre resultat i styrkeövningar med synefrin samt synefrin + koffein. Även denna studie har varit sponsrad och haft samband med Nutratech. Dock vet jag att just koffein ger liknande resultat, så på den punkten kan det nog stämma. Sen att synefrin för sig skulle kunna ge liknande effekt känns ganska rimligt enligt mig eftersom båda ämnena är centralstimulerande och påminner om varandra.

Slutligen

Sammanfattningsvis får man nog ta de sponsrade studierna med en nypa salt, även om jag tror att flera av effekterna de kommer fram till kan stämma. Det kan ju också vara så att det i grunden stämmer, men att de vinklar så mycket de kan åt det bättre.

Synefrin är i alla fall inte förbjudet i Sverige och det har funnits på marknaden länge, så om det verkligen var farligt så hade det nog försvunnit för länge sen. Jag och många andra har också använt det mycket utan några som helst problem. Men med det sagt är det inget tillskott ”för alla” som till exempel proteinpulver, kreatin, aminosyror och liknande. Utan det är något för de lite mer ”extrema” som vill testa något nytt.

Gillade du artikeln? Dela den gärna på sociala medier via knapparna nedanför!

Referenser

  1. A Review of the Human Clinical Studies Involving Citrus aurantium (Bitter Orange) Extract and its Primary Protoalkaloid p-Synephrine – Int J Med Sci. 2012; 9(7): 527–538
  2. Effects of p-synephrine in combination with caffeine: a review – Dovepress 13 September 2017 Volume 2017:9 Pages 87—96
  3. The effects of supplementation with P-Synephrine alone and in combination with caffeine on resistance exercise performance – J Int Soc Sports Nutr. 2015; 12: 35