Sojaprotein är ett väldigt kontroversiellt kosttillskott. Oftast är det i form av ett sojaproteinpulver det används som kosttillskott. Jag har tidigare som hastigast nämnt det under proteinpulver.

Vad är sojaprotein?

Sojaprotein utvinns ur bönan.

Sojabönor kan användas för framställning av proteinpulver.

Sojaprotein utvinns ur sojabönor via en avancerad reningsprocess. Först tvättas, skalas och krossas sojabönorna. Sedan avfettas dom och pressas till flingor och sojamjöl. Efter det finns det olika metoder för att separera och till slut få fram ett rent protein.

Det vanligaste i sojaproteinpulver är sojaproteinisolat. För att få fram ett sojaproteinisolat isolerar och filtrerar man bort alla övriga beståndsdelar av sojabönan utom just sojaprotein. Resultatet är ett pulver med en proteinhalt på upp till hela 90-95%. Ett sojaproteinpulver kan vara väldigt rent med andra ord.

Ett proteinpulver av sojabönor har en komplett aminosyraprofil. Dock är inte balansen mellan aminosyrorna lika idealisk för människor som till exempel vassle eller äggprotein. Det har ett relativt lågt biologiskt värde på 74. För ett vanligt ägg är det 100 och ett vassleprotein har 104.

Vilket är det bästa sojaproteinpulver?

Sojaproteinpulver från Self Omninutrition.

Detta är det helt klart bästa proteinpulver av soja på marknaden just nu. Billigast och hög proteinhalt.

Det bästa och billigaste sojaproteinpulver just nu är Self Omninutritions ”Soy Protein”. Förutom att det är billigast (179:-/kg) så har det en väldigt hög proteinhalt och är av hög kvalité.

Det är hela 91 gram protein per 100 gram. Det är 100% renat från fytoöstrogener (kommer gå in på detta längre ned).

Läs mer och köp på Svenskt Kosttillskott!

Vem behöver sojaproteinpulver?

Sojaprotein är ett utmärkt alternativ för veganer som inte äter kött, ägg eller mejeriprodukter. Det är även ett bra alternativ för vegetarianer. Men vem som helst som vill variera sitt proteinintag kan använda sig av sojaprotein.

Vad finns det för nackdelar med sojaprotein?

Som sagt så är sojaprotein ett mycket kontroversiellt ämne. Tyvärr kan inte jag ge ett entydigt svar på vad som är rätt eller fel. En stor anledning till att det är svårt att få en klar bild över respektive för och nackdelar med soja är att det finns stora starka och motstridiga intressenter. Till exempel vill knappast köttindustrin att sojaprotein ska bli ännu mer populärt och omvänt så finns det fanatiska sojaförespråkare.

Studier om sojaprotein

Det finns tusentals och åter tusentals studier om soja och dess hälsoeffekter. Problemet är bara att det finns många som är positiva och många som är negativa. Det är en gigantisk industri och mycket pengar är inblandande. Som jag skrev ovan finns det motstridiga intressenter som inverkar till vinklade studier.

Som exempel är här två studier, en positiv och en negativ. Enligt denna studie är det bra för ens hjärt-/kärlstatus att ersätta fettrikt animaliskt protein med sojaprotein.

Denna studie visar på negativa effekter av enzymhämmaren BBI som finns i sojaprotein.

Sojabönor och östrogen

Den allra största nackdelen och faran med soja enligt många är dess verkan som kroppsligt östrogen. Östrogen är den kvinnliga motsatsen till testosteron och något du verkligen vill undvika om du vill bygga muskler.

För en sak som definitivt är säker är att sojabönor innehåller olika isoflavoner. Dessa ämnen klassificeras som växtbaserade östrogener, fytoöstrogen. De har samma verkan som kroppsligt östrogen om än något svagare. Därför är det ofta rekommenderat att inte inta för mycket sojaprodukter. Dock kan man nog med säkerhet säga att ett intag av sojaproteinpulver några gånger i veckan bör vara helt riskfritt. Dels för att det består av filtrerat sojaproteinisolat och mängderna blir väldigt små.

Slutsatser

Är du vegetarian eller vegan kan du med fördel använda sojaprotein. Det är ett relativt billigt och proteinrikt kosttillskott, oftast i form av ett proteinpulver. Det finns information som tyder på att man inte ska överkonsumera sojaprodukter. Dock är kosttillskott med soja generellt sett väldigt filtrerade och rena så det är en anledning till att oroa sig mindre.

Har man möjlighet är dock ett klassiskt vassleproteinpulver att föredra. Det är ännu billigare, har högre biologiskt värde och bättre aminosyraprofil.

Gillade du artikeln? Dela den gärna på sociala medier via knapparna nedanför!