Förutom alla klassiska kosttillskott som jag har presenterat på denna sida finns det många andra sorters effektiva tillskott. Utöver rena tillskott kommer jag även skriva lite om övrig utrustning, som till exempel en träningsväska.

Vitaminer och mineraler

Dom vitaminer och mineraler som jag personligen anser är viktigast och brukar ta är följande:

  • Zink
  • Magnesium
  • Vitamin D. Endast på vintern, på sommaren är det överflödigt tack vare solen
  • Omega 3 (vilket varken är en vitamin eller ett mineral utan en fettsyra)

Prisjämförelser av vitaminer och mineraler

När jag har jämfört alla dom hundratals olika vitamin och mineraltillskott som finns så har jag kollat på priset. Beroende på ämnet så kan koncentrationen röra sig i lite olika storleksordning. Till exempel brukar en kapsel Omega 3 innehålla några 100 milligram omega 3 fettsyror och när det handlar om vitamin D rör det sig omkring 50-100 mikrogram. Men då jag endast jämför tillskotten inbördes har detta såklart ingen betydelse.

Body Science Magnesium
Body Science Magnesium ett mineraltillskott
Av alla magnesiumtillskott kommer det billigaste från Body Science. Detta är vad jag själv använder.Läs mer knapp
Pris 59:-
Solgar Zinc
Solgar Zinc, ett mineral kosttillskott
Det billigaste zinktillskottet är av märket Solgar och finns att köpa på Svenskt Kosttillskott. OBS slut i lager. Köp Healthwells Zink istället.Läs mer knapp
Pris 99:-
Body Science Omega-3
Body Science Omega-3
Ett riktigt billigt omega-3 tillskott från Body Science. Jag använder detta själv.Läs mer knapp
Pris 75:-
Self Omninutrition Vita-D
Self Omninutriton Vita-D, ett vitaminkosttillskott
Det billigaste vitamin D tillskottet kommer från Self Omninutrition. Varje kapsel innehåller hela 125 µg.Läs mer knapp
Pris 119:-

Fördelar med dessa vitaminer och mineraler

Det finns relativt mycket forskning på omega 3 och dom 3 vitaminer och mineraler ovan.

Magnesium

Enligt vissa studier verkar magnesium kunna hjälpa vid hypertoni (högt blodtryck). Det är dock oklart om det krävs en redan låg nivå av magnesium för att det ska ge effekt. Magnesium kan även förbättra sömnen.

Zink

Det finns många studier med zink som påvisar en ökning av testosteron hos män. Denna ökning varierar mellan olika studier och generellt sett är det inga jättestora ökningar. Men det är ändå vetenskapligt bevisade fördelar och därför är zink ett populärt tillskott för hårt tränande individer.

Vitamin D

Även vitamin D har, bland annat, uppvisat ökningar av testosteron. Människor får naturligt vitamin D i stora mängder från solen. På grund av detta är det vanligt med D vitamin brist i nordliga länder, såsom Sverige, under vinterhalvåret. Den så kallade vinterdepressionen kan ofta bero på D vitamin brist. Därför är det extra viktigt för oss i Sverige att tänka på att få i oss vitamin D under vintern. Tränar man hårt och seriöst är det såklart extra viktigt och ett tillskott i pillerform är en smidig lösning.

Omega 3

Omega 3 är ett samlingsnamn för tre olika fleromättade fettsyror. Dom tre fettsyrorna är:

  • Alfa-linolensyra (ALA)
  • Eikosapentaensyra (EPA)
  • Dokosahexaensyra (DHA)

EPA och DHA är livsnödvändiga fettsyror. Kroppen kan producera dessa utifrån ALA men endast i väldigt liten utsträckning. ALA förekommer i vegetabiliska oljor, till exempel linfrö valnöt, raps, hampa och solrosolja. Men även i kiwi och gröna bladväxter. EPA och DHA förekommer i fet fisk, framför allt lax, sill och makrill.

Även om vissa studier visar divergenta resultat finns det mycket som tyder på att dessa fettsyror bland annat minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar.

Omega 3 är bra fett

Omega 3 består av viktiga fettsyror.

Källförteckning och vidare läsning

High vitamin D level = high testosterone level

Omega-3 fatty acids

Omega-3 Fatty Acids: An Essential Contribution

Magnesiumtillskott och blodtryck – En meta-analys

Studier bekräftar effektiviteten av kalcium och magnesium vid sömnlöshet

Magnesium – University of Maryland Medical Center