Jag har under de senaste veckorna testat så kallade fettförbränningstabletter med Garcinia cambogia extrakt. I denna artikel tänkte jag gå igenom vad det är för något, vad forskningen säger samt min egen recension och omdöme.

Vad är garcinia cambogia?

Garcinia cambogia frukten

Garcinia cambogia är en pumpa-liknande frukt som växer på träd i Indien och Sydostasien. Andra namn på frukten är:

  • Garcinia gummi-gutta
  • Brindleberry
  • Malabar tamarind
  • Kudam puli

Men det allra vanligaste namnet är just Garcinia cambogia. Denna frukt har blivit väldigt omtalad på senare år då den påstås kunna hjälpa till vid viktnedgång. Det som gör Garcinia cambogia intressant är dess skal som innehåller höga koncentrationer av hydroxicitronsyra (HCA). Det är just hydroxicitronsyran som i vissa studier har visat en positiv effekt vid viktminskning.

Vad säger forskningen?

Som sagt har hydroxicitronsyran i Garcinia cambogia visats vara gynnsam för viktnedgång i vissa studier, men som så ofta är fallet med sådana här tillskott så är det inga starka bevis och andra studier kan peka åt ett annat håll. Mer specifikt så påstås Garcinia cambogia ha följande effekter:

  • Det blockerar ett enzym som kroppen använder för att tillverka fett
  • Det ökar nivåerna av serotonin i hjärnan vilket minskar hunger (tack vare serotoninet blir man även på bättre humör, mindre trött med mera)
  • Det gör det lättare för kroppen att använda glukos och sänker insulinnivåerna
  • Det förbättrar kolesterolnivåerna

Som sagt så är ovanstående bara påståenden som har varierande grad av uppbackning från forskning och studier. Till exempel visar denna studie från 1998 (1) inte på någon effekt alls. Men det finns som sagt även positiva studier som denna från 2003 (2) där forskarna kom fram till att Garcinia cambogia minskar invärtes och underhudsfett. Denna sammanfattande studie från Journal of Obesity (3) gick igenom 12 befintliga studier på Garcinia cambogia och kom fram till att det har en positiv effekt på viktnedgång, speciellt kortsiktigt, men att denna effekt är väldigt liten och på gränsen till ej signifikant.

För den intresserade finns det mer studier att leta upp på internet. Dock är trenden att de pekar åt lite olika håll och man vet inte riktigt vad man ska tro. Det finns också en risk att vissa studier är partiska och vinklade.

Test och recension av Garcinia cambogia

Test, recension och omdöme av piller från Core serien.

Jag har använt Garcinia cambogia extrakt i pillerform från Svenskt Kosttillskotts Core-serie. Jag har tagit dem var och varannan dag i några veckor. Jag förväntade mig inte att känna någon direkt effekt och det har jag inte heller gjort. De flesta fettförbränningstabletter innehåller koffein och andra stimulerande ämnen, men det gör inte dessa tabletter. Som jag nämnde ovan påstås de även kunna höja serotoninnivån vilket resulterar i ett högre välmående, men det var ingen effekt jag kände av.

När det kommer till den kanske viktigaste punkten, nämligen själva viktnedgången, är det väldigt svårt (eller omöjligt) att säga om de haft någon effekt. Just nu bulkar jag och ligger på kaloriöverskott så syftet med tabletterna då är att kunna äta ännu mer mat. Om de nu har en effekt tror jag att den är ganska liten, jag bara gissar hej vilt nu och säger 50 kcal per dag (alltså att man går minus 50 kcal extra per dag). Och om de nu har en sådan effekt är det omöjlig att märka av den utan detaljerad analysering över lång tid.

Så jag har med andra ord ingen aning om de gav någon effekt över huvud taget. Men så kan det vara med många kosttillskott, man ser ingen direkt märkbar effekt, men forskning och studier är eniga om att det ger resultat och därför använder man det. Så det avgörande i detta fallet är huruvida man tror på de påstådda effekterna av Garcinia cambogia eller ej. Det påstås också finnas vissa negativa bieffekter men det var inget som jag märkte av (mer om dem nedanför).

Klicka här för att läsa mer och köpa det Garcinia cambogia extrakt från Svenskt Kosttillskott jag testat!

Intag och dosering

Det brukar rekommenderas att man tar sin tablett i samband med en måltid. När på dagen man tar den har ingen betydelse. De flesta studier använder doser på cirka 1-3 gram dagligen, men det brukar rekommenderas att ligga runt 0,25-1 gram per dag. De tabletter jag testade var på 0,5 gram.

Eventuella biverkningar

Det påstås finnas några negativa biverkningar med Garcinia cambogia. De verkar ofta orsakas på grund av överdrivna doseringsanvisningar från vissa tillverkare som höga doser flera gånger per dag i flera månader. Därför bör man hålla sig runt 0,5-1 gram per dag som mest. Den vanligaste och mest omskrivna bieffekten är problem med levern, ibland allvarliga. Andra påstådda biverkningar är utmattning, hudutslag, muntorrhet, huvudvärk, försämrat immunförsvar och illamående. Jag upplevde dock ingen av dessa och har inte hittat några studier som styrker dem.

Sammanfattning och omdöme

Mitt slutliga omdöme är aningen negativt. Garcinia cambogia är inget jag direkt skulle rekommendera till någon som vill gå ner i vikt. Som vanligt är det viktigaste att äta rätt och träna för att gå ner i vikt, men vill man ändå använda sig av fettförbränningstabletter finns det bättre alternativ, som till exempel Burn X5.

Dock är det mycket möjligt att Garcinia cambogia fungerar bra, men än så länge finns det inte tillräckligt många bra studier för att man ska kunna säga något mer definitivt. Sen verkar det också kunna finnas en del negativa biverkningar (vilka dock också är omtvistade) som gör det mindre intressant.

Men för den som ändå tycker det låter intressant och vill prova något nytt så kan det vara värt ett försök. Det är trots allt en stor hype om ämnet och det är ganska billigt.

Klicka här för att läsa mer och köpa det Garcinia cambogia extrakt från Svenskt Kosttillskott jag testat!

Gillade du artikeln? Dela den gärna på sociala medier via knapparna nedanför!

Referenser

  1. Garcinia cambogia (hydroxycitric acid) as a potential antiobesity agent: a randomized controlled trial – JAMA. 1998 Nov 11;280(18):1596-600
  2. Effects of garcinia cambogia (Hydroxycitric Acid) on visceral fat accumulation: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial – Curr Ther Res Clin Exp. 2003 Sep; 64(8): 551–567
  3. The Use of Garcinia Extract (Hydroxycitric Acid) as a Weight loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials – J Obes. 2011; 2011: 509038

Få en gratis e-bok!

Är du också nördigt intresserad av kosttillskott? Skriv upp dig på nyhetsbrevet för att få ett
gratis exemplar av min e-bok samt meddelande om när nya artiklar kommer eller annat intressant händer inom kosttillskottsvärlden!