Jag har den senaste tiden använt BCAA Hardcore vilket, precis som namnet antyder, är ett BCAA kosttillskott. Största anledningen till att jag köpte en burk BCAA Hardcore var för att det just då var rea. Förutom det ganska höga priset är jag riktigt nöjd, det är en mycket god BCAA produkt.

Uppdatering: Läs en mer ingående artikel om de bästa BCAA på marknaden.

BCAA Hardcore innehåll

Innehållet i BCAA Hardcore består av aminosyror, mer specifikt så kallade grenade aminosyror (BCAA). Det är även tillsatt en icke essentiell aminosyra, L-Glutamin. L-Glutamin förespråkas av många kosttillskottföretag men det finns inga belägg för att det skulle vara gynnsamt som tillskott för friska personer. (Här är en av många studier).

Innehåll per 100 gram

BCAA Hardcore.

Detta är ett riktigt gott BCAA pulver. Läs mer och köp på Gymgrossisten!

  • L-Leucin 28,4 g
  • L-Isoleucin 13,6 g
  • L-Valin 13,6 g
  • L-Glutamin 14,8 g
  • Vitamin B6 19 mg

Som ni ser är det en 2:1:1 ratio av dom grenade aminosyrorna. Det är ett ganska vanligt upplägg i ett BCAA pulver. Om det är 2:1:1, 4:1:1 eller 12:1:1 har knappast någon vidare betydelse. Men just att det är extra mycket L-Leucin är i teorin ändå positivt. Detta tack vare Leucins roll i proteinsyntesen.

BCAA Hardcore smak

Eftersom dom flesta, jag inkluderad, brukar dricka BCAA under hela träningspasset är det extra viktigt med en god smak. När det kommer till exempelvis en PWO är det ju inte hela världen om den smakar illa då man sveper den snabbt innan gymmet.

Jag har använt BCAA Hardcore med smaken ”Watermelon”, alltså vattenmelon. Den är riktigt god tycker jag. Den är faktiskt så god att jag till och med har använt den som ”måltidsdryck” några gånger. Alltså att jag bara blandat i något gram i mitt vattenglas.

Dosering

När jag använder EAA gillar jag att ta cirka 10 gram före och efter. Så när jag använt BCAA Hardcore har jag blandat totalt 20 gram i min shake. Sedan dricker jag ganska mycket precis när jag börjar passet, kanske 20/30%. Sedan dricker jag kontinuerligt under resten av träningen. Att ta mer än 20 gram kommer inte att ge någon mer positiv effekt. Troligtvis skulle man kunna sänka doseringen lite, men jag vill inte ”riskera” något utan försöker alltid maximera varenda liten detalj.

BCAA Hardcore som PWO?

Det är ett välkänt faktum att en BCAA kan göra dig aningen mer taggad och fokuserad på gymmet. Detta upplevde jag starkt första gången jag testade en BCAA. Vanligtvis använder jag PWO men jag testade ett pass med bara BCAA Hardcore. Visst, jag kände nog av en liten extra kick. Dock är det inte jämförbart med en PWO. Så för mig som är van vid en Pre Workout produkt är det inte så givande. Men för andra som inte använder PWO kan det ju vara det. I vilket fall som helst är det ju trevligt med lite extra fokus.

Slutsats

Att använda sig av aminosyror har enligt vissa studier visat på större effekt jämfört med bara proteinpulver. Dock finns det även studier som inte uppvisar denna positiva effekt. Det är helt enkelt svårt att veta exakt och det är knappast stora skillnader det handlar om. En sak som är säker är att det inte är dåligt att använda sig av aminosyror/BCAA. Vidare kan du definitivt bli mer motiverad av att använda produkter som ger dig någon liten promille extra i träningen. Många bäckar små som jag brukar säga.

En produkt som BCAA Hardcore är för dyr enligt mig. Just nu kostar en burk med 264 gram 199:-. Det räcker till cirka 13 pass för mig. Men när det var rea tyckte jag att det var OK att passa på. Den är i vilket fall som helst riktigt GOD och ger extra fokus till gympassen. Så förutom ett högt pris är detta ett mycket trevligt kosttillskott!